Het Panorama van Scheveningen bestaat in 2021 al 140 jaar. Het museum viert dat ondermeer met vier presentaties waarin het panorama als kunstvorm en de panoramische kunstenaarsblik -toen en nu- centraal staan.
Het gaat daarbij om een tentoonstelling over de vier kunstenaars die Hendrik Willem Mesdag hielpen bij de totstandkoming van zijn panorama, een tentoonstelling over diens liefde voor de natuur en twee hedendaagse presentaties van kunstenaars Sara Vrugt en Siebe Swart. Ter gelegenheid van het jubileumjaar verschijnt op 20 januari een nieuw 'Gouden Boekje': Aap & Mol in Museum Panorama Mesdag.
Mesdag kreeg in 1880 opdracht voor het op augustus 1881 voor het eerst aan het publiek getoonde 'Panorama van Scheveningen'. Hij beschouwde het als zijn artistieke hoogtepunt. Volgens museumdirecteur Minke Schat is het van groot belang 'dat we stilstaan bij dit bijzondere jubileum, voor museum en publiek, om zo het bestaansrecht en behoud van het erfgoed van Mesdag te vieren'. De jubileumtentoonstellingen 'moeten de (inter)nationale importantie van het museum, collectie en het behoud ervan voor de toekomst onderstrepen'.
In de speciaal geschreven avonturen die Aap & Mol beleven in en rondom Mesdags Panorama wil het museum de jeugd op een ontwapenende manier kennis laten maken met het wereldberoemde Panorama van Scheveningen: een toverstrand waar het nooit regent. Elke basisschool en eke bibliotheek in de stad krijgt een exemplaar van 'Aap & Mol in Museum Panorama Mesdag'.
De eerste van de vier beoogde jubileumtentoonstellingen is die van Sara Vrugt: Honderdduizend bomen en een bos van draad, die opent op 6 maart. Het gaat om een kunstwerk waar het afgelopen jaar vele handen aan borduurden, de eerste steek kwam in januari 2020 van de hand van directeur Schat.
Ook in maart opent 'De schilders van Panorama van Scheveningen. Mesdag, Breitner, Blommers, De Bock en Mesdag-van Houten', volgens het museum 'het hart van het jubileumjaar'. De expositie vertelt het verhaal van het panorama van begin tot de uiteindelijke opening. Voor het eerst zal veel van het voorbereidende materiaal bijeen te zien zijn: foto’s, olieverfschetsen, schetsboeken en rastertekeningen.
In juni volgt dan 'Mesdag en de natuur: De natuur te leeren kennen', die aangeeft wat natuur voor Hendrik Willem Mesdag betekende en hoe zijn achtergrond zijn connectie met de natuur beïnvloedde.
De laatste speciale tentoonstelling is 'Siebe Swart – Time and tide wait for no man', die in oktober dit jaar moet openen. Het gaat daarbij om een serie monumentale zwart-wit panoramafoto’s van Nederlandse zeegezichten en landschappen waaraan fotograaf Siebe Swart (1957) sinds 2016 werkte.